Første samtale:
- Avklare hva som er pasientens behov, mål og ønsker for behandling og oppfølging
- pasientens mål, ønsker, behov og forventninger til behandling og oppfølging
- bakgrunn for og gjennomgang av henvisningen
- pasient og eventuelt pårørendes opplevelse av utfordringer/vansker og årsaker til dette
- Informasjon om behandlingstilbudet
- informasjon og dialog om utredning og behandlingstilbud og rammene for samarbeidet
- Psykiatrisk status
- Behov for umiddelbare tiltak, eventuelt behov for kriseplan.
Basisutredning:
- Kartleggingssamtale
- Livssituasjon
- Psykisk og somatisk sykehistorie
- Risikofaktorer for selvmord for barn over 10 år
- Psykiske og somatiske sykdommer i familien
- Rusmiddelbruk, også hos familie
- Annen avhengighet
- Levevaner, også hos foreldre
- Vold, overgrep og andre traumatiske erfaringer
- Somatisk status
- Legemiddelbruk
- Andre elementer i basisutredning kan være
- bruk av strukturerte utrednings-/kartleggingsverktøy med pasient og/eller foreldre
- samspillsobservasjon
- observasjon i hjem/barnehage/skole eller døgninstitusjon
- innhenting av opplysninger fra andre instanser (barnevern, barnehage/skole, PPT, helsestasjon, fysioterapeut, NAV, institusjoner mm.)
- behov for somatisk, motorisk og nevrologisk undersøkelse bør vurderes av lege i spesialisthelsetjenesten hos alle sped- og småbarn. Det bør være lav terskel for MR, EKG og og EEG og henvisning til pediater/indremedisiner. Behovet for metabolsk screening og genetikk testing bør vurderes, i tillegg til ev. nevropsykologisk testing og motorisk undersøkelse. Barne- og ungdomspsykiater/lege må vurdere mulige somatiske årsaksfaktorer.
- Differensialdiagnostisk vurdering
- Diagnostisk konklusjon
- Vurdering og beslutning om videre tiltak
Utvidet utredning:
- Utvidet kartlegging av utviklingshistorie
- forhold rundt fødsel/svangerskap
- utviklingsmessige milepæler
- grundig somatisk sykehistorie
- familiehistorie med vekt på symptomer eller vansker som er vanlig forekommende ved nevroutviklingsforstyrrelser/lærevansker for slektninger til og med oldeforeldre og søskenbarn
- somatiske forhold som kan bidra til eller forklare symptomene, som bivirkninger av legemidler, rusmiddelbruk, ernæringsmessige mangeltilstander, epilepsi, eller andre kroniske sykdommer
- grupper med økt forekomst av ADHD (se anbefaling om differensialdiagnostikk og samtidige tilstander)
- i hvilken grad personen viser nedsatt funksjon på ulike arenaer (i hjemmet, i barnehage/skole, i arbeidslivet etc.) sammenlignet med jevnaldrende
- klare psykososiale belastninger i nåværende situasjon og/eller tidligere
- Testundersøkelse
- Kognitiv funksjonskartlegging
- Kartlegging av eksekutive funksjoner
- Andre relevante tester
- Strukturert kartlegging/intervju med pasient/foresatte
Tilbakemelding etter utredning:
- Gjennomgang av foreliggende utredning
- Gjennomgang av diagnostisk vurdering og konklusjon
- Drøfting av videre tiltak